Lipödem

Lipödem Nedir ?

Lipödem, bacaklarda yağ dokunun vücuda oranla aşırı şekilde artışıyla karakterize bir hastalıktır.

Genetik geçişli olup ailede veya akrabalarda da bulunma olasılığı çok yüksektir. Hastalık bacakları tutar ancak her 3 lipodemli hastanın birinde kolların da tutulumu görülmektedir.

Kadınlarda bu hastalık daha sık görülmekte olup erkekleri nadiren etkiler.

Maalesef yeni tanınmaya başlayan bir durum olduğundan çoğu kez başvurulan hekimler tarafından tanınamamakta ve dolayısıyla obesite, Lenfödem ya da damarsal başka bozukluklarla karıştırılmakta, hastalara kilo vermesi ve spor yapması önerilmektedir. Hastalar kilo verseler de tablo düzelmediği gibi bozulan metabolik durum ve ağır psikolojik stres nedeniyle hastalar kilo almakta ve kilo aldıkça da tablo giderek ağırlaşmaktadır.

Yapılan bir çalışmada toplumda görülme sıklığı % 5-10 arasında olarak bildirilmiştir olup hala detaylı bilimsel çalışmalar tamamlanmamıştır, araştırmalar devam etmektedir.

Lipodem-obesite-Lenfödem farkları nelerdir, nasıl ayırabiliriz

Lipödemde lenfodemden farklı olarak el ve ayak sırtı hastalığa eşlik etmez, tamamen normal görünür. Lenfödemde ise el ayak sırtı da şiş görünür. Lipodemde göde bırakan ödem bulunmazken lenfödemde bacaklarda gode bırakan ödem de mevcuttur.

Obezitede ise yağ depolanması tüm vücuda eşit dağılır. Kilo verilince düzelme sağlanır. Lipodemde ise hastalar kilo verseler dahi bacak ve varsa kollardaki aşırı yağlanma durumu düzelmeyecektir.

İleri evre lipödem hastalarımda gözlemlediğim ise lipödem tablosuna bazen obesite ve Lenfödem de eşlik etmektedir.

Tanısı nasıl konur?

Tanı tamamen fizik muayene ve hastadan alınan bilgilerle konur, bu konuda hekimin deneyimi oldukça değerlidir.

Hastalık tanı konduğunda ilerlemişse lipodeme artık Lenfödem veya obesite gibi benzer durumlar ya da alınan kilolara bağlı metabolik hastalıklar da eşlik edebilmektedir (kronik hipertansiyon, diabet, kalp hastalıkları, dolaşım bozuklukları vb). Ayrıca çoğu hastalarımızda psikolojik bozulmalara, depresyon, anksiyete bozukluğu gibi kişiyi sosyal hayattan koparan durumlar da bu hastalıkla birlikte görülmektedir.

Hastalığın Tedavisi Var mıdır?

Lipodemde 4 evre vardır, doktorunuz muayene ederek evreyi belirleyecektir. hastalık ne kadar erken tanınırsa yani erken evrede olursa tedavisi de o kadar kolay ve çabuk; alınan sonuç da o kadar yüzgüldürücü olur.

Nedeni tam olarak bilinmediğinden net ve tek bir tedavisi yoktur, evre 1 de varis çorapları gibi kompresyon giysileri, kilo kontrolü yeterli olabilmekteyken, evre 2-3 ve 4 te ise cerrahi yönteme başvurulur.

Cerrahi tedavisi ise Liposuction dır. Burada ameliyatı yapacak cerrahın tecrübesi önemlidir, kullanılacak ekipmanların (kanullerin) ve gerekirse ek teknolojinin (Vaser veya Laser) yerinde ve doğru kullanılması önemlidir.

Cerrahi tedavi sonrası hastaların diğer hastalara göre daha uzun süre baskılı giysiler kullanması, spor ve diyeti hayatlarının merkezine konumlandırmalı ve bilinçlendirilmeleri son derece önemlidir.

Lipödem tedavisinin başarı şansı nedir?

Gerek Ameliyatını yaptığımız hastaların kontrol takiplerinde gerekse uluslararası makalelerde verilen olgulara göre ameliyat sonrası hastaların ağrılarında azalma, vücut şekillerinde düzelme belirgindir. Ancak bu hastaların bazen tek seansta tedavi edilmeleri sağlık açısından mümkün değilse tedavilerini seanslar halinde de olsa tamamlamaları,hekiminin önereceği şekilde mutlaka spor ve diyetine dikkat etmesi ve diğer önerilere de uyması başarı şansını artıracaktır.